fredag 20 januari 2012

wind of change

Det är förändringarnas tid. Jag har länge funderat på ifall jag ska skriva eller inte. Jag vill inte att det ska se ut som om att jag gjort ett nyårslöfte, för det är det inte frågan om. Det är heller inte frågan om en 30-års kris. Det är ett val om ett bättre och hälsosammare liv. En hållbar livsstil är målet.

För 2 år sedan var ursprungläget ett helt annat. Jag gick med i xtravaganza för att gå ner i vikt. Med målet att bli en vacker brud på vår bröllopsdag 10.7.2010. Jag gick ner 17 kg och fick bort min övervikt. Jag var överlycklig när jag hittade min brudklänning i storlek 38. Det var något ofattbart. Jag som i stort sett hela mitt liv varit överviktig. Men... efter bröllopet återgick jag så småningom till mina gamla vanor. Det var en tung höst och jag hade ingen motivation att motionera eller att kontrollera vad och när jag åt. I december fick vi veta att jag var gravid, vilken lycka!! Och då tänkte jag att nu får jag med lov äta vad jag vill, för nu behöver jag inte banta, och får inte banta... OH NO, har jag tänkt nu i efterskott. Dom 17 kilorna kom tillbaka + 6 kg + 27 gravid kilon. Varav 4 kg lämnade på BB. Detta betyder att jag vägde 46 kg mer än på vår bröllopsdag...

Jag har nu gått med i xtravaganzas program igen. Och under 3 veckor har jag gått ner 8,5 kg. Det är ett steg i rätt riktning. Färden kommer att vara lång, och den kommer inte alltid vara lätt. Men det ska gå! För jag har bestämt mig! mer info om xtravaganza hittar du här: http://www.xtravaganza.fi/fi/Finland/




Nyt on muutoksien aika! Olen kauan miettinyt kirjoittaisinko tästä aiheesta vai en. En halua että tämä näyttäisi uudenvuoden lupaukselta tai 30 kriisiltä. Kyse ei ole siitä, vaan valinta paremmasta ja terveellisemmästä elämästä! Kestävä elämäntapa muutos on tavoite.

Pari vuotta sitten lähtökohta oli aivan eri. Liityin xtravaganzan painonpudotusohjelmaan, ja onnistuin pudottamaan 17 kg. Silloin tavoite oli kaunis ja hoikka morsian hääpäivänä 10.7.2010. Olin aivan yliiloinen kun löysin itselleni hääpuvun koossa 38. Se oli jotain aivan uskomatonta!! Minä joka olen ollut suurin osa elämästäni ylipainoinen. Mutta... häiden jälkeen tuli rankka syksy, eikä motivaatiota löytynyt mistään. Ei liikuntaan eikä terveeliselle ruualle. Palasin pikkuhiljaa vanhoihin tapoihin. Joulukuulla 2010 saimme ilouutiset! Meille tulee vauva!! Mikä onni!! Silloinhan minä ajattelin että olen lähes koko elämäni yrittänyt laihduttaa, nyt saan luvalla syödä... OH NO, ajattelen nyt jälkikäteen. Ne 17 kiloa tuli takaisin + 6kg + 27 raskauskiloa. Ja raskauskiloista jäi vain 4 laitokselle. Painoin siis 46 kiloa enemmän kun hääpäivänä...

Olen udestaan nyt liittynyt xtravaganzan painonpudotusohjelmaan. 3 viikon aikana olen onnistunut pudottamaan 8,5 kg. Askel oikeaan suuntaan. Matkaa on vielä paljon, ja se ei tule olemaan aina helppoa. Mutta tulen onnistumaan, koska olen niin päättänyt!! Tästä löydät lisää infoa xtravaganzasta: http://www.xtravaganza.fi/fi/Finland/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar